Van pianist naar componist



Vanaf 1789, wanneer het muzikale leven van de stad onder de nieuwe keurvorst volledig wordt hervat, speelt Beethoven de altviool in de orkesten van zowel de hofkapel als van het theater, naast fijne musici als Franz Ries en Andreas Romberg (violen), Bernhard Romberg (cello), Nikolaus Simrock (hoorn) en Antoine Reicha (fluit).  Sommigen van hen zullen bijna levenslange vrienden blijven. 

Ook baron Gottfried van Swieten is één van de eerste en meest enthousiaste mecenassen van de jonge Beethoven in Wenen.  Hij is een groot beschermheer van de kunsten en levert de tekst voor Haydns late oratoria The Creation en The Seasons. 

Het feit dat Van Swieten en Beethoven allebei van Vlaamse afkomst zijn - ze delen het voorvoegsel  van  - verhoogt ongetwijfeld de empathie tussen hen.  Van Swietens vader was arts geweest van keizerin Maria Theresa en beweegt zich in hoge kringen.  Hij weet voor Beethoven toegang te krijgen tot de salons van de aristocratie. Beethoven draagt in 1801, uit dankbaarheid, na de dood van de keurvorst Max Franz, zijn eerste symfonie aan hem op.

Van van Swieten is er nog een uitnodiging aan Beethoven bewaard gebleven. De brief dateert uit 1794, wanneer Beethoven 23 jaar oud is:

Maandag 15 december

Herr Beethoven
Alstergasse Nr. 15
c/o Prins Lichnowsky

Als u aanstaande woensdag niet verhinderd bent,

zie ik u graag bij mij thuis om 8.30 uur 's avonds

met uw slaapmutsje in uw tas. 

Geef me je onmiddellijke antwoord. 

Baron van Swieten (1733 - 1803)

Wanneer Beethoven 25 jaar is, besluit hij, onder invloed van zijn mecenas-manager Lichnowsky ook de “componist” in hem bekend te maken.   Op 21 oktober 1795 wordt het “Concerto voor viool, cello en piano in C-groot - Tripple concert”  - Opus 56 uitgegeven waarmee hij 700 gulden verdient.

 

“Concerto voor viool, cello en piano in C-groot - Tripple concert”  - Opus 56

 

0:00 Allegro

17:53 Largo (attacca)

23:43 Rondo alla polacca

In november 1795 vraagt men hem om twee reeksen menuetten en Duitse dansen te componeren voor het bal van het “Gesellschaft der bildende Künstler”.  Beethoven maakt “Twaalf menuetten voor orkest” - WoO 7 en “Twaalf Duitse dansen” - WoO 8  wat pure gelegenheidsmuziek is met geen al te hoge artistieke verwachtingen.

“Twaalf menuetten voor orkest” - WoO 7

 

00:00 Minuet no.1 in D Major

02:05 Minuet no.2 in B♭ Major

04:10 Minuet no.3 in G Major

05:56 Minuet no.4 in E♭ Major

08:03 Minuet no.5 in C Major

10:05 Minuet no.6 in A Major

 

12:09 Minuet no.7 in D Major

14:14 Minuet no.8 in B♭ Major

16:28 Minuet no.9 in G Major

18:29 Minuet no.10 in E♭ Major

20:58 Minuet no.11 in C Major

23:05 Minuet no.12 in F Major

“Twaalf Duitse dansen” - WoO 8

 

00:00 German Dance no.1 in C Major 00:33 German Dance no.2 in A Major 02:01 German Dance no.3 in F Major 03:31 German Dance no.4 in B♭ Major 05:21 German Dance no.5 in E♭ Major 07:16 German Dance no.6 in G Major 

09:11 German Dance no.7 in C Major 10:36 German Dance no.8 in A Major 11:56 German Dance no.9 in F Major 13:38 German Dance no.10 in D Major 14:56 German Dacne no.11 in G Major 16:12 German Dance no.12 in C Major 17:25 CODA

 

In dezelfde periode voltooit hij ook de compositie van “Drie Pianosonates” - Opus 2 die om verschillende financiële redenen slechts in het voorjaar van 1796 worden gepubliceerd door de uitgeverij Artaria & Company in Wenen.

 

Pianosonate N°1 - Opus 2

0:00 Allegro in F minor

3:53 Adagio in F major

9:16 Menuetto - Allegretto in F minor

13:00 Prestissimo in F minor

Pianosonate N°2 - Opus 2

0:20 Allegro vivace

8:01 Largo appassionato

15:58 Scherzo: Allegretto

19:23 Rondo grazioso

Pianosonate N°3 - Opus 2

0:00 Allegro con brio

10:26 Adagio 

18:03 Scherzo. Allegro

21:32 Allegro assai

De volgende belangrijke stap in de uitbouw van zijn carrière is het geven van buitenlandse concerten en dus gaat Beethoven begin februari 1796 met Lichnowsky op een concertreis.  Ze gaan eerst naar Praag, daarna Dresden, vervolgens Leipzig en dan Berlijn.  In 1789 had Lichnowsky dezelfde reis reeds gemaakt met Wolfgang Amadeus Mozart.

Tsjechie 1993 - Praag

D.D.R 1993 - Dresden

Duitsland 1946 - markt te Leipzig

D.D.R 1993 - Brandenburg poort Berlijn

Lichnowksy, met landgoederen in Bohemen en Silezië, introduceert Beethoven in de salons van de adel in Praag en opent voor hem deuren in hogere sociale kringen.  Vanuit de Boheemse hoofdstad schrijft hij een brief naar zijn broer Nikolaus om hem te melden dat alles prima is en dat hij financieel geen problemen heeft. 

Op 11 maart geeft hij een concert in Praag en op 29 april speelt hij voor de keurvorst van Saksen in Dresden.  

Normaal zou Beethoven slechts enkele weken in Praag blijven maar hij verblijft er bijna drie maanden, waarvoor wel eens een speciale reden zou kunnen zijn... 

Men vermoedt dat hij verliefd is geworden op Comtesse Josephine von Clary und Aldringen, de 18-jarige dochter van een van de belangrijkste aristocraten van de stad.  Ze is op dat moment een bekende zangeres en speelt uitstekend mandoline.

Comtesse Josephine von Clary und Aldringen (1777-1828)

 

De kamermuziekinteractie van mandoline en piano heeft bijzondere tonale charmes: de zilverachtige toon van de mandoline vermengt zich op een zeer unieke manier met die van de fortepiano, die op dat moment de meest gebruikte is. Dit stimuleert componisten als Beethoven en Hummel om voor deze bijzondere bezetting te componeren.  Tijdens zijn verblijf in Praag in 1796 componeert Beethoven verschillende stukken in deze bezetting voor gravin Josephine von Clary-Aldringen, die de mandoline bespeelt.  Lieflijkheid en speelse humor worden hier op een veelzijdige manier gepresenteerd.  Omdat Beethoven geen mandoline-specifieke frases gebruikt, kunnen de werken ook zonder meer op de viool worden gespeeld.  Beethoven componeert een “Adagio voor piano en mandoline” -  WoO 43 

en een “Andante con Variazione voor mandoline en piano” - WoO 44b voor de onmogelijke combinatie van mandoline en cembalo. 

 

Om ook de zangtalenten van Josephine naar voor te brengen maakt hij een groots opgevat “Concertaria  Ah, Perfido”  - Opus 65

Of Josephine het ooit heeft gezongen is niet geweten, doch het werk kent een eerste openbare uitvoering op 21 november 1796 in het ”Theater am Ranstädter Tor” in Leipzig met de uitstekende sopraan Josefína Dušková als soliste.  Tijdens haar lange en succesvolle carrière treedt de operazangeres op in concerten in vele Europese steden.  In Leipzig zingt ze in 1796 Beethovens dramatische aria Ah, perfido! , opus 65. 

 

Na de dood van haar man in 1799 trekt gravin Josephine zich terug uit het openbare leven.  Ze verkoopt haar villa aan Bertramka en woont in Praag, waar ze om financiële redenen steeds kleinere appartementen huurt.        Ze sterft in armoede in 1824 .

Josefína Dušková (1754-1824)

 

Tsjechoslowakije - 1956 - Bertramkahuis

Na drie maanden in Praag vertrekt Beethoven eind april naar Dresden waar hij mag optreden voor de Saksische Koning Friedrich Wilhelm III.  Hij verblijft ongeveer een maand in Berlijn wanneer hij kennis maakt met de kapelmeester Friedrich Heinrich Himmel, maar ook met Carl Friedrich Zelter en Carl Friedrich Christian Fasch.  Beethoven wordt in de persberichten beschreven als een ‘genie’ en een ‘afgod’. 

Friedrich Heinrich Himmel

Carl Friedrich Zelter

Berlijn 1951 - Carl Friedrich Zelter

Carl Friedrich Christian Fasch

Berlijn is niet alleen het eindpunt maar ook het hoogtepunt van zijn rondreis. 

Vooral de concerten aan het hof van de Pruisische koning in mei en juni 1796 zijn zeer belangrijk.  Beethoven wordt gevraagd om enkele nieuwe cellostukken te schrijven voor Koning Frederik Willem II van Pruisen die zelf een uitstekende cellospeler is.  Het enthousiasme van de Koning is groot wanneer hij het werk “Twee Cellosonates” - Opus 5 als geschenk krijgt en geeft de componist verschillende waardevolle geschenken.

 

Duitsland 1926 - Frederik de grote

Friedrich Wilhelm II of Frederik de grote

“Twee Cellosonates” - Opus 5

Cello Sonata No. 1 in F major (Op. 5, No. 1)

Adagio sostenuto / Allegro - 00:05

Rondo Allegro vivace - 17:04

Cello Sonata No. 2 in G minor (Op. 5, No. 2)

Adagio sostenuto e espressivo / Allegro molto più tosto presto - 00:05

Rondo Allegro - 15:13

Tijdens zijn verblijf in Berlijn maakt Beethoven ook kennis met prins Louis Ferdinand

Deze flamboyante en hoogintelligente neef van de koning is voor de vrouwen een Mars, Adonis en Alcibiades in één persoon.  Hoewel men van de prins verwacht dat hij een militaire carrière zou ambiëren, heeft hij veel meer interesse voor het componeren van muziek. 

De prins is een interessante gesprekspartner voor Beethoven en ze zullen elkaar tien jaar later terug ontmoeten in Wenen waar de prins een belangrijke rol zal spelen in het Eroicaverhaal.

Prins Louis Ferdinand

Na een reis van meer dan vier maanden keert Ludwig begin juli 1796 terug naar Wenen en enkele dagen later krijgt hij hoge koorts en hevige hoofdpijn.  Alles wijst er op dat hij het slachtoffer is geworden van vlektyfus die hij in Berlijn zou hebben opgelopen door de beet van rattenvlooien. 

Door deze ziekte zal hij een blijvende verzwakking aan het zenuwstelsel en een gehoorprobleem overhouden.  Dit maakt tevens een einde aan de kans om ergens als kapelmeester aan de slag te kunnen gaan. 

De Oostenrijkse componist Franz Schubert zal op 31-jarig leeftijd aan deze ziekte overlijden in 1828.

Liechtenstein - 1997 - Schubert

Oostenrijk - 1978 -Franz Schubert (1797-1828)

China - 2007 - Schubert


Einde van de pagina


Maak jouw eigen website met JouwWeb