Onsterfelijke liefde 1



Guernsey - 2020 - 250 jaar Beethoven

Vietnam - Beethoven

Verschillende vriendschappen die rond deze tijd worden gevormd, zijn uiteindelijk zeer noodlottig voor Beethoven. 

Op 5 mei 1799 komt gravin Anna von Brunsvik op bezoek bij Beethoven op de Petersplatz 11 in Wenen.  Ze wil haar dochters, de 24-jarige Therese en de vijf jaar jongere Josephine pianolessen laten volgen.  Hoewel hij een hekel heeft aan lesgeven, stemt hij onmiddellijk toe en wil hij zelfs geen vergoeding, hoewel hij het geld op dat moment zeker goed kan gebruiken.  Hij is door hen gecharmeerd, blijkt een zeer attente leraar en componeert voor hen een lied met enkele variaties voor het pianoduet (WOo 74). 

Door hen raakt hij bevriend met de andere leden van de familie, hun broer Franz en hun jongste zus Charlotte en ook Giulietta Guicciardi, hun piepjonge nichtje, dat in 1800 met haar ouders vanuit Triëst naar Wenen komt.

Beethoven is al snel een graag geziene gast bij zijn bezoeken aan hun landgoederen in Hongarije.  Maar de korte trip naar Wenen heeft ongelukkige gevolgen voor Josephine.

Therese von Brunsvik

Josephine von Brunsvik

pianoduet (WOo 74)

De familie von Brunsvik maakt kennis met graaf Joseph Deym die eigenaar is van een beroemd wassenbeeldenmuseum, en hoewel hij bijna 30 jaar ouder is dan Josephine, dringt haar moeder aan om in te gaan op zijn avances omdat ze hem een geschikte echtgenoot vindt voor haar.    Ongetwijfeld ook in een poging het familiefortuin terug te behalen.  Josephine stemt met tegenzin in, en huwt met Joseph.

 

Op 2 april 1800 geeft Beethoven zijn eerste concert in het Burgtheater. De muziek omvat, naast een symfonie van Mozart en nummers uit Haydn's Creation, twee nieuwe werken van Beethoven. 

Joseph Nepomuk Franz de Paula Graaf van Deym Freiherr von Střítež (1752 -1804)

 

In 1780, terwijl Joseph van Deym in militaire dienst is, doodt hij een rivaal in een duel en moet Wenen verlaten.  In ballingschap in Nederland neemt hij de naam Joseph Müller aan en is succesvol als een  wassenbeelden- en kunsthandelaar.  Rond 1790 keert hij terug onder het pseudoniem Joseph Mueller naar Wenen en opent er een openbare curiositeitengalerij op Stock im Eisen Platz

 

Wassenbeeld buste van Ferdinand IV, 1793

Na een onderhoudende correspondentie met de uitgever Franz Anton Hoffmeister, die van Wenen naar Leipzig is verhuisd, worden deze 2 nieuwe werken uiteindelijk gekocht: de Eerste symfonie, het Tweede pianoconcerto, een septet in E-flat - opus 20 en de B♭-pianosonate.

Franz Anton Hoffmeister

Eerste pagina van de viool-solo

uit Hoffmeisters vioolconcert in D

Eerste symfonie 

Septet opus 20

Josephine speelt op 10 december 1800, samen met de violist Schuppanzich, Beethovens “Vioolsonate N°3” - Opus 12 en enkele van zijn strijkkwartetten.  Voor de muziekautomaat van het museum van Deym componeert hij ook nog vijf “Stukken voor een Flötenuhr”  - WoO33. 

Jozeph Deym overlijdt in 1804 in Praag en laat een 25 jarige zwangere Josephine met drie kinderen achter.

 

Vioolsonate N°3” - Opus 12

00:00 - Allegro con spirito

05:51 - Adagio con molt'espressione

12:46 - Rondo

Stukken voor een Flötenuhr  - WoO33

00:00 Allegro non più molto

04:15 Allegretto

08:23 Adagio assai

13:26 Scherzo. Allegro

15:10 Allegro

Beethoven had bij de familie von Brunsvik kennis gemaakt met Giulietta Guicciardi, een nichtje van Josephine. Hij geeft haar pianolessen en wordt op slag verliefd op deze wulpse schoonheid.  Tot zijn spijt huwt ze op 21-jarige leeftijd in 1803 met graaf Wenzel Robert von Gallenberg.   

Ludwig draagt wel zijn bekende “Mondscheinsonate”  - Opus 27 N°2 aan haar op in vervanging van zijn Rondo in G - Opus 51 N°2 dat eerst voor haar bestemd was maar wat hij heel dringend aan gravin Henriette Lichnowsky moest schenken.           

Malediven - 1977 - Moonlight sonate

Israel - Dag van de postzegel - eerste noten van de moonlight sonate

Gravin Julie "Giulietta" Guicciardi (1782-1856)

“Mondscheinsonate”  - Opus 27 N°2

0:00 1 mvt: Adagio sostenuto

6:00 2 mvt: Allegretto

8:05 3 mvt: Presto agitato

Rondo in G - Opus 51 N°2

Graaf Wenzel Robert von Gallenberg is een Oostenrijkse componist, die in die tijd vooral bekendheid heeft door het schrijven van meer dan 50 balletten voor theaters in Italië en Wenen.  Hij reist in elitaire muzikale kringen en trouwt dus met Beethovens leerlinge gravin Giulietta Guicciardi waarvan hoger reeds sprake. 

Zijn muziek wordt vaak bekritiseerd voor het imiteren van de stijlen van Mozart en Cherubini.  Hij componeert Ismaans Grab (La tombe d'Ismaan) in 1823 en het wordt al snel een van zijn meest populaire balletten. 

De choreografie van dit ballet is van de Franse choreograaf Louis Henry, die in heel Frankrijk werkt, evenals in Wenen, Napels en Milaan.

                                                                           Louis Henry (1784-1836)

Wenzel Robert Graf von Gallenberg

(1783-1839)

 

Nu Beethovens eerste symfonie een feit is, moet hij ze nog uitgevoerd krijgen.  Daarom tracht hij zelf om een zogenaamde “Akademie” te organiseren en moet hij met alle mogelijke middelen aan een concertzaal geraken.  Dit gaat niet vanzelf, zeker niet in Wenen waar nog geen publiek concertleven bestaat zoals in Londen en Parijs.   Daarom zet Beethoven zich aan het schrijven van een Sonate voor piano en hoorn in F majeur, opus 17 voor barones Josephine von Braun, de vrouw van het toekomstige hoofd van de Weense Opera.

Maar von Braun, concessiehouder van twee theaters in Wenen, maakt het leven van Beethoven zeker niet gemakkelijk. 

Na heel wat moeite en met de hulp van verschillende hoogwaardige families en nadat hij zijn “Pianosonate N°2 in G-major” - Opus 14 opdraagt aan Barones Braun en zijn Septet in Es - Opus 20 aan niemand minder dan Keizerin Maria Theresia van Bourbon, krijgt hij dan uiteindelijk toch de toestemming om op 2 april 1800 zijn eerste “Akademie” te organiseren.  Met andere woorden, muzikaal genie volstond niet en zelfs Beethoven gebruikte alle mogelijke connecties om uiteindelijk de kans te krijgen een concert te geven.

Barones von Braun

Pianosonate N°2 in G-major - Opus 14

0:00 - Allegro

7:07 - Andante

12:15 - Scherzo

Keizerin Maria Theresia van Bourbon-Napels (1772-1807)

Septet in Es - Opus 20

00:00 Adagio - Allegro con brio

10:13 Adagio cantabile

19:28 Tempo di menuetto

23:00 Tema con variazioni: Andante

31:12 Scherzo: Allegro molto e vivace

34:42 Andante con moto alla marcia - Presto

 

Op het programma van zijn Akademie, dat om halfzeven start, staan stukken van Mozart en Haydn.  Als slotstuk wordt zijn “Eerste symfonie” opgevoerd. 

 

Affiche van de Eerste Akademie van Ludwig von Beethoven

Eerste symfonie

Adagio molto - Allegro con brio 0:00

Andante cantabile con moto 8:38

Menuetto, allegro molto e vivace 14:15

Adagio - Allegro molto e vivace 18:26

 

Na deze “Akademie” vraagt de beroemde hoornist Giovanni Punto (alias Jan Václav Stich) aan Ludwig om een sonate te schrijven die ze samen op diens “Akademie” zullen uitvoeren.  

Op 18 april 1800 wordt de Boheemse (Tsjechische) virtuoze Punto (1746-1803), als solist begeleid op de piano door Beethoven zelf en boeken zij met zijn Hoornsonate in F-Major Opus 17 een enorm succes.  Wanneer Beethoven en Punto dit stuk in Boedapest uitvoeren, betoogt een plaatselijke criticus in de pers:

“Punto, ja, natuurlijk is deze bekend. Maar wie is deze Beethoven?”

 

Giovanni Punto (1746-1803) - Horn Concerto, No.7 (c.1797)

Giovanni Punto (Jan Václav Stich)

Zijn reputatie is zodanig versterkt dat hij wordt uitgenodigd om de muziek te schrijven voor de balletproductie van “Die Geschöpfe des Prometheus” Opus 43 met de choreografie van Salvatore Viganò.   De première hiervan wordt opgevoerd op 28 maart 1801 in het Hofburgtheater in Wenen.

 

“Die Geschöpfe des Prometheus” Opus 43

 

 

Ouverture - Adagio - Allegro molto e con brio

 

Introduction - Allegro non troppo (5:02)

 

Act I

1.Poco Adagio (7:06)

2. Adagio - allegro con brio (10:24)

3. Minuetto (12:17)

 

Act II.

4. Maestoso - Andante (14:48)

5. Adagio - Andante quasi Allegretto (16:07)

6. Un poco Adagio - Allegro (23:08)

7. Grave (24:35)

8. Marcia. Allegro con brio - Presto (29:29)

9. Adagio - Allegro molto (36:38)

10. Pastorale. Allegro (40:47)

11. Coro di Gioja. Andante (43:52)

12. Maestoso (44:13)

13. Terzettino - Grotteschi. Allegro - Comodo (47:29)

14. Andante - Adagio (51:19)

15. Coro, Solo di Vigano. Andantino - Adagio - Allegro (56:24)

16. Finale. Allegretto - Allegro molto - Presto (1:00:57)

Het Hofburgtheater aan de Michaelerplatz in Wenen.

Oostenrijk – 1976 - 200 jaar Burgtheater

Het werk aan de “Eerste symfonie”, de “Strijkkwartetten” en “Die Geschöpfe des Prometheus” hebben veel kracht van de componist gevraagd en in juni 1801 eist dit zijn tol en wordt Beethoven erg ziek.  Hij komt ook tot de bevinding dat zijn gehoorproblemen alsmaar toenemen. 

Aan zijn jeugdvriend en arts Franz Wegeler schrijft hij hoezeer hij in de greep van de paniek raakt.  Net nu het succes voor het grijpen ligt, laat zijn gezondheid hem in de steek. 

Franz Gerhard Wegeler (1765 - 1848)

Waarom is niet geweten maar in 1802 weigert Braun zijn zaal ter beschikking te stellen voor een tweede “Akademie”.  Deze tegenslag wordt Ludwig echt te veel.  Hij is volledig opgebrand, een burn-out zoals ze dat tegenwoordig noemen.  Hij verwittigt op 22 april 1802 zijn muziekuitgever Breitkopf & Härtel in Leipzig dat hij een lange tijd niet meer zal werken en dat zijn broer Kaspar Karl alles verder zal regelen.

 

Logo Breitkopf & Härtel

De volgende dag vertrekt hij naar Heiligenstadt, aan de voet van de Kahlenberg in het Wienerwald, waar hij enkele kamers huurt in de Herrengasse, ten noorden van het stadscentrum

Postkaart : Beethoven in Heiligenstadt

Beethovenhuis in Heiligenstadt

1963 - Oostenrijk - Beethovenhuis

Hij geniet van de lange wandelingen door de wijngaarden waar hij tot rust komt en er is niets dat hem kan vermoeien.  Na twee weken slaat de verveling echter toe en begint hij terug te componeren.  Hij start met “Zes Pianovariaties” - Opus 34, “Vijftien Eroicavariaties voor Piano”  - Opus 35 en aan “Drie pianosonates”  - Opus 31

Zijn broer zorgt tijdens deze rustperiode voor het oplossen van verschillende problemen met uitgevers.

Kazakstan - 2020 - Beethoven

“Zes Pianovariaties” - Opus 34

00:00 – Theme in F, Adagio – Cantabile

01:43 – Var.1 in D

03:07 – Var.2 in Bb, Allegro, ma non troppo

04:03 – Var.3 in G, Allegretto

04:58 – Var.4 in Eb, Tempo di Menuetto

06:22 – Var.5 in Cm, Marcia – Allegretto

08:10 – Var.6 in F, Allegretto

09:37 – Theme/Coda/Cadenza

 

                                                                         “Vijftien Eroicavariaties”  - Opus 35

00:00 Introduction. Allegro vivace (E♭ major)

03:05 Theme (E♭ major)

03:47 Variation 1

04:25 Variation 2

05:16 Variation 3

05:55 Variation 4

06:27 Variation 5

07:21 Variation 6

07:54 Variation 7

 

Canone all'ottava

08:32 Variation 8

09:34 Variation 9

10:13 Variation 10

10:50 Variation 11

11:35 Variation 12

12:15 Variation 13

13:00 Variation 14 (minore)

14:44 Variation 15. Largo (maggiore) - attacca Coda

19:38 Finale (alla Fuga). Allegro con brio

“Drie pianosonates”  - Opus 31

00:00 – Allegro vivace

06:17 – Mvt 2

15:15 – Mvt 3

00:00 - Largo - Allegro

8:40 - Adagio

19:04 - Allegretto

00:00 - Allegro

08:46 - Scherzo. Allegretto vivace

13:42 - Menuetto. Moderato e grazioso

17:58 - Presto con fuoco

Tijdens deze zes maanden in Heiligenstadt schrijft Beethoven een resem van allerlei gevoelens en gedachten neer in het zogenoemde “Heiligenstädter Testament”.  Dit testament bestaat uit een brief van vier bladzijden met een relaas over zijn gezondheid en de twijfel over zijn genezing. 

Het Heiligenstädter Testament

Bewaard in de Staats- en Universiteitsbibliotheek van Hamburg.

 

Oostenrijk - 1975 - Kahlenbergdorf

Oostenrijk - 1983 - 300 jaar overwinning van de Turken bij Kahlenberg

Oostenrijk - 1958 - Kahlenbergdorf

Ludwig legt zich neer bij het feit dat hij zal sterven maar wil dit gebeuren zo lang mogelijk uitstellen.  Het komt er op neer zichzelf te overstijgen en hij hoopt dat zijn lijden hem in staat stelt om gedurende de rest van zijn leven grootse prestaties voor de mensheid te leveren.  Deze brief wordt nooit verstuurd en wordt gevonden na zijn overlijden.

In dit testament gaat zijn dank uit naar zijn vrienden, in het bijzonder Vorst Lichnowsky en Professor Johann Adam Schmidt

Oogarts en chirurg Johann Adam Schmidt (12 oktober 1759 - 19 februari 1809) 

Johann Adam Schmidt wordt het best herinnerd als de persoonlijke arts van Ludwig van Beethoven die hem bijstond van 1801 tot 1809.  Beethoven wijdt het Trio voor piano , viool en cello in Es majeur Op. 38 aan Schmidt.


Einde van de pagina